نکته دوم: پیشگویی نبی مکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) از مظلومیت حضرت علی (علیه السلام)
با اینکه نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول 23 سال دوران نبوت، بالاترین دغدغهاش اثبات خلافت و جانشینی امیر المومنین (علیه السلام) بود، از اولین لحظهای که آیه انذار نازل شد، در آن مجمع 40 نفری قریش، شانه حضرت علی (علیه السلام) را گرفت و فرمود:
هذا أخی و وصیی و خلیفتی فیکم
شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج13، ص211 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج13، ص114 ـ تاریخ الطبری، ج2، ص63 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج2، ص63
و در آخرین سال زندگیاش هم در همایش 120 هزار نفری غدیر، حضرت علی (علیه السلام) را به عنوان جانشین معرفی کرد. در آخرین لحظه حیاتش هم فرمود:
هلموا أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعدی
صحیح البخاری، ج5، ص137 ـ صحیح مسلم، ج5، ص75
در ذیل همین حدیث قرطاس، ابن حجر عسقلانی در فتح الباری و قسطلانی در ارشاد الساری در شرح صحیح بخاری و آقای نووی در شرح صحیح مسلم آوردهاند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم):
أراد أن یصرح بأسماء الخلفاء من بعده.
میخواست اسامی خلفاء و أئمه بعد از خود را تصریح کند تا جامعه دچار اختلاف و گمراهی نشود.
شرح مسلم للنووی، ج11، ص90 ـ عمدة القاری للعینی، ج2، ص169
از خود خلیفه دوم هم روایتی است که به ابن عباس گفت:
إن رسول الله أراد فی مرضه أن یصرح بإسم علی و منعت من ذلک.
شرح نهج البلاغه لإبن أبی الحدید، ج12، ص21
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) با همه این قضایا، پیشگویی کرد که مردم به سخنان او عمل نخواهند کرد. دهها روایت داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
احمد بن حنبل ـ متوفای 241 هجری ـ میگوید:
و إن تؤمروا علیا رضی الله عنه و لا أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یأخذ بکم الطریق المستقیم.
اگر علی را حاکم خودتان قرار دهید، گرچه میدانم اینکار را نمیکنید، او را هدایتگر و هدایتشده خواهید یافت و شما را به راه مستقیم هدایت خواهد کرد.
مسند احمد، ج1، ص109 ـ أسد الغابة لإبن الأثیر، ج4، ص31 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج7، ص397
در بعضی از منابع آمده است:
و إن تستخلفوا علیا و ما أراکم فاعلین، تجدوه هادیا مهدیا یحملکم من المحجة البیضاء.
اگر علی را خلیفه خودتان قرار دهید، گرچه میدانیم اینکار را نمیکنید، ... .
کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص630 ـ حلیة الأولیاء لإبو نعیم، ج1، ص64
در بعضی دیگر آمده است:
إن تولوا علیا و لن تفعلوا، تجدوه هادیا مهدیا یسلک بکم الطریق.
اگر علی را ولی أمر خود قرار دهید ...
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص70 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج11، ص612 ـ شواهد التنزیل للحاکم الحسکانی، ج1، ص83 و 84 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص421
[و إن ولیتموها علیا فهاد مهتد یقیمکم على صراط مستقیم.
اگر علی را ولی أمر خودتان قرار دهید، علی، هم هدایتگر است و هم هدایتشده و شما را به راه مستقیم خواهد رساند.
هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین و لم یخرجاه.
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص142]
ما حدود 30 روایت به این مضمون داریم.
روایت صحیح داریم که حاکم نیشابوری فرمود:
إن مما عهد إلی النبی صلى الله علیه و آله أن الأمة ستغدر بی بعده.
از جمله وصیتهایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به من فرمود، این بود: أمت من بعد از من، در حق تو حیله و خیانت میکنند و حق مسلّم تو را پایمال میکنند.
هذا حدیث صحیح الإسناد و لم یخرجاه.
المستدرک الصحیحین للحاکم النیشابوری، ج3، ص140 ـ البدایة و النهایة لإبن کثیر، ج6، ص244 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج6، ص216 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج11، ص216 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص447 ـ تذکرة الحفاظ للذهبی، ج3، ص995
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
ضغائن فی صدور أقوام لا یبدونها لک إلا من بعدی.
کینههایی در سینه مردم است که بعد از من، ظهور و بروز خواهد کرد.
مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص118 ـ مسند أبی یعلى، ج1، ص427 ـ المعجم الکبیر للطبرانی، ج11، ص61 ـ شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید، ج4، ص107 ـ الکامل لعبد الله بن عدی، ج7، ص173 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج12، ص394 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج42، ص322 ـ میزان الإعتدال للذهبی، ج4، ص480
حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) هم در خطبه مشهورش که برای مهاجرین و انصار قرائت کرد، میفرماید:
و ما الذی نقموا من أبی الحسن علیه السلام؟! نقموا و الله! منه نکیر سیفه.
الإحتجاج للشیخ الطبرسی، ج1، ص147 ـ منال الطالب فی شرح الطوال الغرائب لإبن الأثیر الجزری، ص504ـ501
یعنی همان:
احقادا بدریّة و خیبریّة و حنینیّة و غیرهن.
کینههای جنگهای بدر و خیبر و حنین و سایر جنگهاست.
این قسمت ادامه دارد....